41,0510$% 0,53
47,8306€% 0,59
55,4290£% 0,62
4.446,28%0,06
7.243,00%0,84
4613295฿%-2.03642
Organik Ürün Üreticileri ve Sanayicileri Derneği (ORGÜDER) Yönetim Kurulu Başkanı Muharrem Doğan, Türkiye’nin 2024 yılı sonu itibarıyla organik ürün ihracatının 1 milyar avroyu aştığını belirtti. İhracatın 500 milyon avrosunun organik gıda, 500 milyon avrosunun ise organik tekstil ürünlerinden oluştuğunu vurgulayan Doğan, “Organik tekstilde de çok güçlü bir ülkeyiz” dedi.
Türkiye’de organik tarımın 29 yıl önce başladığını hatırlatan Doğan, sürecin ilk olarak yurt dışından gelen üreticilerle sözleşmeli üretimle başladığını, bugün ise hem şirketler hem üreticiler hem de devlet desteğiyle sektörün küresel ölçekte önemli bir yere geldiğini ifade etti.
“270’in üzerinde ürün, 2 milyon ton üretim”
Doğan, 1986 yılında 16 ürünle başlanan organik üretimin bugün 270’in üzerinde ürüne ulaştığını kaydederek, Türkiye’nin yıllık ortalama organik ürün üretiminin yaklaşık 2 milyon ton olduğunu söyledi. Bu üretimin yüzde 85’inin ihraç edildiğine dikkat çeken Doğan, “Cari açığa pozitif katkı sağlayan, katma değeri yüksek bir sektörüz” dedi.
Organik tekstilin pamuktan ipliğe, kumaştan son ürüne kadar geniş bir yelpazede üretildiğini söyleyen Doğan, Türkiye’nin bu alanda da önemli bir ihracatçı olduğunu belirtti.
Avrupa’ya sebze-meyve, ABD’ye bakliyat
Doğan, Avrupa ülkelerine taze ve kuru meyve-sebze ile tahıl ürünleri ihraç edildiğini, ABD pazarında ise yağlı tohumlar, hububat ve bakliyat ürünlerinin öne çıktığını söyledi. Türkiye’nin başta ABD, Almanya, Hollanda, Fransa ve İngiltere olmak üzere birçok ülkeye organik ürün ihracatı yaptığını ifade etti.
Avrupa’daki zincir marketlerde yer alan bakliyat ürünlerinin yüzde 50-60’ının Türkiye menşeli olduğuna dikkat çeken Doğan, “Mercimek, nohut, fasulye gibi ürünlerin önemli kısmı Türkiye’den gidiyor” dedi.
“Katma değeri markalaşma getirir”
[eii post_id=”42278″ theme=”1″]
Doğan, ihracatta yüksek katma değerin markalı ürünle mümkün olduğunu vurgulayarak, “Maalesef biz halen çoğunlukla yarı mamul ya da ham ürün ihraç ediyoruz. Mercimek bizden gidiyor, ancak raflarda yabancı markalarla satılıyor. ORGÜDER olarak firmaları bu konuda cesaretlendirmeye çalışıyoruz. Markalı ihracatın asıl getirisi yüksek” değerlendirmesinde bulundu.
Körfez’de Türk yumurtası damgası
Türkiye’nin son yıllarda Körfez ülkelerine yaptığı organik ürün ihracatında ciddi artış yaşandığını belirten Doğan, burada özellikle markalı organik yumurta ihracatının öne çıktığını söyledi. “Şu anda Körfez ülkelerinde her 10 yumurtanın 7’si Türk menşelidir” diyen Doğan, pazara 2016-2017 döneminde girdiklerini, Fransız ve İtalyan firmaların baskın olduğu pazarda kısa sürede liderliğe ulaştıklarını belirtti.
“Doğal” ya da “köy” ibaresi organik değildir
Organik ürünlerin sadece üzerinde “doğal”, “köy”, “çiftlik” gibi ibareler bulunmasıyla organik sayılamayacağını vurgulayan Doğan, tüketicilere uyarılarda bulundu.
Paketli organik ürünlerde mutlaka Tarım ve Orman Bakanlığı’nın organik logosu, yetkili sertifikasyon kuruluşunun logosu ve ürüne özel organik sertifika numarasının yer alması gerektiğini belirtti. “Sertifika numarası, o ürünün pasaportudur” diyen Doğan, organik ürünlerde en önemli unsurun sertifikasyon ve izlenebilirlik olduğunu söyledi.
Denetimler sıkı, cezalar ağır
Semt pazarlarında “organik” etiketiyle yapılan satışlara da değinen Doğan, bu konuda denetimlerin sıkılaştığını ve sertifikasız organik ürün satışı yapanlara ciddi cezalar uygulandığını belirtti. Bakanlıkla birlikte sahte organik ürünlerle mücadele ettiklerini kaydeden Doğan, tüketicilerin bilinçli olmasının bu konuda büyük önem taşıdığını sözlerine ekledi.
Türkiye'den 1 milyar avroluk organik ürün ihracatı